Dostawa tego samego dnia – od czego zacząć?

Dostawa tego samego dnia (ang. same-day delivery) niebawem stanie się standardem. Pokazują to liczne badania przeprowadzane już od kilku lat. Dlatego w tym artykule podpowiemy Ci od czego zacząć wdrażanie ekspresowej dostawy dnia w Twoim biznesie.

Jak sama nazwa wskazuje, dostawa tego samego dnia oznacza doręczenie zamówienia w czasie kilkunastu godzin, a najlepiej – kilku. W praktyce, klient wybierający tę formę transportu towaru, spodziewa się otrzymać ją jeszcze przed zapadnięciem nocy.

Obecnie dostawa tego samego dnia jest realizowana w niektórych tylko branżach. W e-commerce na szeroką skalę oferują ją głównie najwięksi gracze, tacy jak Amazon, czy eBay. A i to tylko na wybranych rynkach, w dodatku na ograniczonym obszarze (najczęściej w największych miastach USA).

Według raportu “E-commerce w Polsce 2020” aż dla 33% ankietowanych czynnikiem motywującym do zakupów w internecie byłaby szybsza dostawa zamówienia.

Co więcej, niejednokrotnie pokazano, że wielu konsumentów jest w stanie więcej zapłacić za przesyłkę, jeśli tylko otrzymają ją jeszcze tego samego dnia!

Czy dostawa tego samego dnia jest dla Ciebie?

Statystyki mówią same za siebie. Dla klientów liczy się szybkość. Jednak czy oznacza to, że w Twoim przypadku umożliwienie klientom dostawy zamówienia tego samego dnia powinno być priorytetem?

Wprowadzenie ekspresowych dostaw zależy nie tylko od oczekiwań klientów, ale także od rodzaju produktu lub usługi, które oferujesz. Oczywistym jest, że jak najszybsze dostarczenie zamówienia jest szczególnie istotne w przypadku usług gastronomicznych (np. restauracje). Podobnie może być przy sprzedaży produktów spożywczych lub kwiatów.

Z kolei jeśli prowadzisz aptekę lub sklep z upominkami zapewnienie opcji dostawy w ciągu kilku godzin może stać się Twoją mocną stroną i przewagą konkurencyjną.

Jednakże nim zdecydujesz się na taką usługę sprawdź wcześniej, czy w Twojej lokalizacji lub grupy docelowej to się sprawdzi. W mniejszych miejscowościach klienci mogą preferować odbiór osobisty, gdyż będzie to dla nich szybsze i pewniejsze.

Z kolei jeśli większość Twoich klientów pochodzi z miejscowości oddalonych od Twoich sklepów, czy też magazynów to realizowanie tego rodzaju dostaw może być nieopłacalne lub wręcz niemożliwe.

Nie wiesz, skąd pochodzą Twoi klienci? Możesz zapytać ich bezpośrednio wysyłając im prośbę o wypełnienie krótkiej ankiety lub sprawdzić dane geograficzne w Google Analytics.

Google Analytics – skąd pochodzą użytkownicy strony/sklepu

Jak wdrożyć dostawę tego samego dnia?

Załóżmy, że przeanalizowałeś wszystkie powyższe kwestie i masz pewność, że usługa realizacji dostaw tego samego dnia jest w Twoim przypadku istotnym elementem rozwoju biznesu. Od czego więc powinieneś zacząć?

1. Dokładnie poznaj procesy realizacji zamówień w Twojej firmie

W pierwszej kolejności przeanalizuj realizację dostaw w Twojej firmie. Jak wyglądają poszczególne etapy tego procesu, czy może są miejsca wymagające poprawy lub możliwe do zautomatyzowania.

Porozmawiaj z pracownikami. Wysłuchaj ich doświadczeń, sugestii i tego, z czym obecnie się zmagają. Jest to niezbędna rzecz przy wprowadzaniu jakichkolwiek zmian. Problemy, które dziś są drobnostkami, przy dostawach tego samego dnia mogą wywołać katastrofę.

2. Mierz siły na zamiary

Rozważ outsourcing dostaw firmie specjalizującej się w dostawach tego samego dnia. Nawet jeśli zatrudniasz własnego kuriera lub współpracujesz z firmą kurierską, to niekoniecznie będą oni w stanie zapewnić sprawne dostawy w kilka godzin.

DeliGoo ma ogromne doświadczenie w natychmiastowych dostawach zamówień bazujące na tysiącach realizacji tej usługi przez naszych kurierów w kilkunastu miastach Polski.

3. Przygotuj personel i wprowadź odpowiednie procedury

Bardzo istotnym elementem zmian w procesach logistycznych jest odpowiednie przygotowanie i przeszkolenie personelu. Dotyczy to nie tylko osób pracujących w magazynie, ale także odpowiedzialnych za realizację zamówień oraz obsługę klienta.

Pamiętaj także o zapewnieniu stanów magazynowych, a w przypadku sklepów internetowych również obustronnej wymiany danych pomiędzy systemem sklepu, a systemem WMS (system magazynowy).

Dodatkowo wprowadź procedury usprawniające procesy związane z realizacją zamówienia: od przygotowania do wysyłki, aż do dostarczenia do klienta.

W DeliGoo informujemy klienta o etapach dowozu produktów poprzez wiadomości SMS oraz możliwość śledzenia na mapie lokalizacji kuriera w czasie rzeczywistym.

Zobacz jak DeliGoo może Ci pomóc w szybkim i tanim wdrożeniu dostaw tego samego dnia.

4. Stwórz jasne i łatwo dostępne reguły realizacji tej usługi

Aby uniknąć niezadowolenia klienta, niepochlebnych opinii, czy nawet problemów finansowych Twojej firmy, koniecznie jasno określ i w zrozumiały sposób przedstaw klientowi wszystkie informacje związane z dostawami tego samego dnia. Szczególnie w kwestii zasad i ograniczeń.

Klienci muszą być świadomi czego oczekiwać i co możesz im dokładnie zaoferować w ramach tej usługi.

Ustalając reguły realizacji dostaw tego samego dnia uwzględnij takie kwestie jak:

Podsumowując, możemy śmiało powiedzieć, że natychmiastowe dostawy tego samego dnia stają się koniecznością, a nie jedynie przewagą konkurencyjną. Dlatego jeśli specyfika Twojego biznesu pozwala na wdrożenie natychmiastowych dostaw i jeśli są one możliwe w Twoim przypadku to podejmij niezbędne kroki w celu zaoferowania klientom dostawy zamówienia w ciągu kilku godzin.

Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów związanych z dostawami tego samego dnia z DeliGoo zostaw kontakt do siebie, a my odezwiemy się jak najszybciej.



*WYMAGANE


Już dziś przyjmuj zamówienia online i zdobądź nowych klientów