Rozwiązania dla biznesu
arrow down
O nas
logo with text
Logistyka
18 Marzec 2021

Jak zorganizować wysyłkę przed Świętami?

Świąteczna gorączka w e-commerce zawsze wygląda podobnie. Ciężka praca w magazynach, wypchane po brzegi samochody kurierów, a także kolejki w punktach odbioru. Klienci zamawiają nie tylko prezenty, ale też wiele innych produktów potrzebnych do organizacji Świąt.

dostawa-przed-swietami.png

Jak zadbać o to, żeby przesyłki dotarły na czas?

Sprawna realizacja świątecznych zamówień tak naprawdę składa się do dwóch słów: organizacja i komunikacja. Co to oznacza w praktyce?

1. Zorganizuj swoją własną pracę

Organizację zawsze najlepiej zacząć od siebie. Unikniesz opóźnień i problemów z zamówieniami, jeśli właściwie przygotujesz je do wysyłki. Co to oznacza w praktyce?

Przede wszystkim: odpowiednie pakowanie. Jeśli wysyłasz zamówienia pocztą lub korzystając z usług tradycyjnego kuriera, zadbaj o to, żeby opakowanie odpowiednio zabezpieczało zamówione towary przed wszystkim, co może spotkać je w sortowni lub w czasie przejazdu samochodem. Przyklej też etykiety adresowe tak, by nie odpadły lub nie uszkodziły się w transporcie.

Z drugiej strony, pakowanie nie może zabrać Ci zbyt dużo czasu, inaczej sparaliżujesz swoją pracę. Jeśli szykuje się naprawdę ciężki sezon, być może warto zainwestować na przykład w samoprzylepne arkusze na których wydrukujesz etykiety (możesz to dalej zrobić na większości biurowych drukarek).

2. Ustal jasne zasady z kurierami

Jeśli nie jesteś międzynarodowym gigantem e-commerce, prawdopodobnie kurier danej firmy przewozowej będzie Cię odwiedzał raz dziennie. I możesz jasno ustalić, o której godzinie i dostosować do tego terminu pracę swojego magazynu. Zapewne jednak doskonale o tym wiesz, bo ten sam kurier obsługuje Cię już od dłuższego czasu i bardzo dobrze zna Twoją bramę. Wiesz też pewnie, że przyjazd każdego dnia o tej samej porze jest na rękę także i jemu. I w tej kwestii obowiązuje Cię niepisana umowa z kurierem.

3. Oferuj alternatywne formy dostawy

Wysyłka pocztą, czy tradycyjnym kurierem, to nie są dziś jedyne formy dostawy zamówień do klienta. Coraz bardziej popularną formą dostawy jest doręczenie do punktu odbioru – placówki pocztowej, sklepu spożywczego lub Paczkomatu zlokalizowanego w okolicy domu zamawiającego. Dzięki temu nie musi on z niepokojem wyczekiwać kuriera, a odebrać zamówienie w dogodnym dla siebie punkcie.

Jeśli posiadasz sklepy stacjonarne, z pewnością umożliwiasz też odbiór w Twoim własnym punkcie. W takim przypadku warto rozważyć dostawy ekspresowe bezpośrednio ze sklepu do odbiorcy. W ten sposób nie tylko przyspieszysz realizację zamówienia, ale sprawisz, że Twój klient otrzyma zamówione produkty tak szybko, jak jedzenie w dostawie.

DeliGoo oferuje ekspresowe przesyłki kurierskie ze sklepów oraz dla e-commerce w ponad 20 polskich miastach. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej >>>

4. Poinformuj klienta o czasie realizacji

Jeśli nie możesz spakować i wysłać zamówienia w dniu jego złożenia, informuj klienta z góry o czasie potrzebnym na przygotowanie do wysyłki oraz na jego doręczenie. Oczywiście, nie masz kontroli nad tym, co dzieje się z zamówieniem Twojego klienta, gdy opuści już ono Twój magazyn lub sklep.

Proces wysyłki w e-commerce jest złożony, a wiele nieporozumień związanych z dostawami bierze się właśnie z użytej terminologii. Twój klient odbierze hasło „wysyłka w 24h” bardzo dosłownie. Nie deklaruj więc niczego, czego nie możesz dotrzymać.

ekspresowe-dostawy-w-ecommerce.png

5. Informuj o ostatecznych terminach

To bardzo ważna informacja przy dostawach prezentów. Aby ustalić termin, w którym klient powinien złożyć zamówienie, jeśli chce je otrzymać przed Świętami, musisz spojrzeć na dostawę do klienta w odwrotnym kierunku.

W Polsce chcemy móc je wręczyć najczęściej 24 grudnia. Firmy kurierskie bardzo często mają wtedy wolne, więc jeśli klient (a właściwie Mikołaj) chce dać swojej bliskiej osobie prezent na czas, powinien otrzymać przesyłkę najpóźniej 23 grudnia. Zwykłe dostawy w Polsce najczęściej odbywają się z dnia na dzień (tylko w dni powszednie), więc kurier powinien otrzymać paczkę 22 grudnia. Ty już wiesz, że w grudniu potrzebujesz na skompletowanie zamówienia 36 godzin, więc klient powinien złożyć je najpóźniej 20 grudnia, o godzinie 23.59. Nie ma nic złego w publikowaniu tej informacji nawet na stronie głównej Twojego sklepu. To wręcz rynkowy standard.

6. Informuj o opóźnieniach

Zdarza się. Przesyłka się spóźni. Wypadek losowy, ludzki błąd, czy dowolna inna przyczyna. Statystyka jest nieubłagana. Im więcej zamówień realizujesz, tym więcej będzie obarczonych błędami. Nawet 1% z tysiąca to 10. Oczywiście, dla klienta liczy się tylko jego zamówienie, nie interesuje go to, że 990 dostarczono bez żadnych problemów. A, szczególnie w okresie przedświątecznym, o emocje nietrudno.

Możesz je zminimalizować, informując klienta na bieżąco o statusie jego zamówienia. Szczególnie, jeśli coś pójdzie nie tak. Jeśli dasz mu z wyprzedzeniem informację o tym, że jego towar przyjdzie z opóźnieniem, dasz mu też czas na reakcję. Być może finalnie kupi go u konkurencji, ale Ty oszczędzisz sobie negatywnych opinii w internecie, a może nawet kosztów obsługi zwrotu.

Tak, jak wspomnieliśmy na początku. Organizacja i komunikacja.

Jeśli chcesz zaoferować klientom ekspresowe dostawy skontaktuj się z nami bez zobowiązań.

Masz jakieś pytania?

kontakt@deligoo.pl