Rozwiązania dla biznesuO nas
deligoo
Blog strona główna

Jak dowozić jedzenie z restauracji?

Obsługa dowozu jedzenia z restauracji to dzisiaj konieczność. Rynek usług na żądanie rozwija się dynamicznie, a wygoda jaka się z dostawą pod drzwi klienta wiąże przekonuje do siebie coraz więcej klientów.

W tym artykule podpowiemy Ci jak obsługiwać zamówienia on-line i dowozić jedzenie z restauracji. Poznasz istotne kwestie z tym związane, możliwości i rozwiązania, a także problemy, których możesz uniknąć

Dowóz jedzenia z restauracji – od czego zacząć?

Jak w każdym projekcie, tak i tu musisz podjąć kilka decyzji, które pozwolą efektywnie wdrażać dostawy jedzenia z Twojej restauracji.

Przede wszystkim, powinieneś ustalić menu dostępne w dostawie, obszar dostawy oraz godziny, w których klienci mogą składać zamówienia. Równie ważny jest wybór sposobu składania oraz dostawy zamówień oraz metody płatności za nie.

Każda z tych decyzji ma istotny wpływ na sukces przedsięwzięcia, jakim jest dostarczanie zamówień z Twojej restauracji, a przede wszystkim na zadowolenie klientów.

Pamiętaj też, że zawsze możesz zmienić podjętą wcześniej decyzję. Dlatego niech nie blokują Cię one w uruchomieniu dowozu jedzenia z Twojej restauracji. Najważniejsze jest zacząć, a poniższe wskazówki w tym Ci pomogą.

Ustal menu dostępne w dostawie

Jeśli do tej pory nie oferowałeś dostaw jedzenia, planując menu nie brałeś zapewne pod uwagę, czy klient będzie mógł dane danie zamówić na wynos lub z dowozem do domu.

Dlatego przeanalizuj obecnie oferowane dania i jeśli na liście znajdują się pozycje mogące sprawiać trudności w transporcie(np. suflety podawane na gorąco, czy desery lodowe), przygotuj nowe menu, dedykowane zamówieniom na wynos i dostawie.

Zacznij powoli, od najbardziej lubianych przez klientów dań i tych, które łatwo przygotować. Po jakimś czasie, gdy już obsługa zamówień na wynos i w dostawie nie będzie dla Ciebie nowością, rozszerzaj stopniowo menu i obserwuj, co cieszy się największą popularnością.

Ważne jest też, aby opublikować menu w dostawie we wszystkich miejscach w Internecie, gdzie klienci mogą Ciebie znaleźć, tj. na Facebooku, stronie www czy w wizytówce na mapach Google.

Wybierz sposób przyjmowania zamówień

Ważnym aspektem jest również sposób przyjmowania zamówień. Pomyśl nie tylko o sobie, ale również o kliencie.

Oczywiście, najłatwiej będzie Ci zacząć od przyjmowania zamówień przez telefon. Ta metoda ma jednak jedną istotną wadę: ryzyko pomyłki. Odciągnięty od swoich zadań pracownik często jest myślami przy innych obowiązkach, a hałas w lokalu może zwiększyć prawdopodobieństwo błędnego zapisania zamówienia.

Rozwiązaniem jest skierowanie jednego pracownika tylko i wyłącznie do obsługi telefonu, ale to z kolei wiąże się z dodatkowymi kosztami związanymi z jego wynagrodzeniem.

Wymagającym więcej pracy na starcie, ale w dłuższej perspektywie tańszym i wygodniejszym rozwiązaniem jest przyjmowanie zamówień przez internet. Najszybciej będzie skorzystanie z gotowych systemów do przyjmowania zamówień online.

Przykładem takiego rozwiązania są restauracje Manekin, które dzięki współpracy z DeliGoo mogły ekspresowo uruchomić zamówienia online z dostawą do domu. Oprócz usługi kurierskiej, dostarczyliśmy im właśnie także zaplecze technologiczne, a w tym:

Przeczytaj case study z wdrożenia dostaw jedzenia do domu przez restauracje Manekin.

Droższym i bardziej skomplikowanym rozwiązaniem jest stworzenie własnego systemu lub nawet aplikacji. Możesz też dołączyć do gotowych na rynku portali, jednak w tym przypadku koniecznie przeanalizuj marże i opłacalność takiego sposobu przyjmowania zamówień online, a także ryzyko uzależnienia od operatorów tych platform.

Ustal, kto będzie dowoził jedzenie do klienta

Dostawy jedzenia do klientów możesz zrealizować na dwa sposoby. Zatrudnić swojego kuriera, albo skorzystać z firmy zewnętrznej. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety.

Z jednej strony zatrudnienie własnego kierowcy daje Ci większą kontrolę nad warunkami dostawy oraz dostępnością dostaw Z drugiej jednak strony wiązać się to będzie z dodatkowymi kosztami takimi jak: zakup i utrzymanie pojazdu, pensja dla kierowcy, czy koszty toreb do przewozu jedzenia.

Ponadto nigdy nie wiesz ile zamówień z dostawą do domu będzie danego dnia. Taka nieregularność wiąże się z tym, że albo kierowca nie będzie miał co robić, albo liczba zamówień przekroczy fizyczne możliwości ich realizacji i klienci nie zostaną należycie obsłużeni.

Dlatego w podjęciu tej decyzji pomocne będzie przeliczenie sobie potencjalnych kosztów, a także analizę działań konkurencyjnych restauracji.

Niezależnie od tego, czy realizujesz kilkadziesiąt, czy kilkaset zamówień dziennie, warto skorzystać z pomocy firm dostarczających jedzenie, które mają już doświadczenie na rynku. Od razu możesz rozpocząć z obsługę zamówień na wynos i z dostawą.

I tu ponownie przykładem są restauracje Manekin, o których wspomnieliśmy wcześniej.

W małych miejscowościach dostęp do dostawców zewnętrznych jest mocno ograniczony. W tej sytuacji często jedyną opcją będzie dla Ciebie zatrudnienie własnego kuriera.

Określ godziny realizacji zamówień w dostawie

Kolejnym istotnym aspektem jest także określenie godzin, w których klient ma możliwość złożenia zamówienia. Pamiętaj, że mogą one być inne niż godziny otwarcia lokalu.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby dłużej przyjmować zamówienia, co wpłynie pozytywnie na przychody, ale nie będzie pociągało za sobą kosztów wynagrodzenia dla kelnerów. W pracy może zostać mniej osób. W końcu nie musisz obsługiwać sali.

Mówiąc o godzinach otwarcia trzeba też pamiętać o innej kwestii związanej z czasem. Chodzi o czas dostarczenia zamówienia. Pilnuj, aby nie przekroczyć godziny – poczynając od jego przyjęcia, kończąc na dostarczeniu go do klienta.

Dobrą praktyką jest umożliwienie śledzenia trasy kuriera, a wręcz obowiązkiem uprzedzanie, jeśli czas dostawy będzie dłuższy niż zazwyczaj lub kurier dotrze później niż było to zaplanowane.

W DeliGoo jako restaurator masz możliwość monitorowania trasy kuriera, a klient otrzymuje SMS-a informującego o czasie jego dojazdu. DeliGoo ma też możliwość skontaktowania się z klientem i uprzedzenia go o wszystkich nieprzewidzianych zdarzeniach, które wpłyną na czas realizacji zamówienia.

Jakich błędów nie popełniać dowożąc jedzenie z restauracji?


Potknięcia są rzeczą naturalną, jednak część z nich możesz uniknąć pamiętając o kilku zasadach:
nie przeceniaj swoich możliwości. Mierz zamiary na siły i planuj z wyprzedzeniem, np. gdy wiesz, gdy ruch w restauracji lub liczba zamówień on-line będzie większa niż zazwyczaj,

Więcej o tym jak uniknąć kryzysów z obsługą zamówień on-line i dostarczaniem jedzenia do domu klienta możesz przeczytać w naszym artykule: “Jak uniknąć kryzysów z dostawami jedzenia?

Jak widzisz obsługa zamówień online i ich dowóz do klienta to z jednej strony prosty proces, a z drugiej z kolei wymaga podjęcia wielu decyzji i wiedzy w zakresie dobrych praktych.

Możesz to zrobić sam, ale prościej będzie skorzystanie z doświadczenia innych. Korzystając z naszego wsparcia masz szybko wdrożone dostawy jedzenia z Twojej restauracji.

Masz jakieś pytania?

kontakt@deligoo.pl