W tym artykule pokażemy Ci jak prowadzić profil restauracji w mediach społecznościowych.
O tym jak dotrzeć do nowych klientów i jak promować restaurację w Internecie pisaliśmy już w dwóch poprzednich artykułach:
Teraz skupimy się na samych mediach społecznościowych, gdyż tam możesz nawiązać obustronną konwersację z potencjalnymi i obecnymi klientami, określić do kogo chcesz trafić z przekazem. Tam też, ludzie bardzo często szukają informacji o lokalu, który chcą odwiedzić lub z którego chcą zamówić jedzenie z dostawą.
Błędem jest przekonanie, że wszyscy mogą być naszymi klientami. Nawet jeśli tak jest,należy podzielić ich na osobne segmenty i dopasować do nich komunikację.
Wiedząc, kim jest Twój klient możesz określić jakie treści go zainteresują, jaki styl wypowiedzi będzie do niego przemawiał i czy np. będzie chętny do brania udziału w konkursach.
Znając swojego potencjalnego klienta łatwiej określisz platformy społecznościowe, w których powinieneś prowadzić komunikację. Nie ma sensu tworzyć treści na Twitterze, jeśli nie ma tam Twoich klientów.
W branży gastronomicznej najbardziej popularne social media w Polsce to Facebook i Instagram, ale jeśli masz czas i możliwości (i jest tam Twój potencjalny klient) możesz również przetestować YouTube i TikTok.
Każdy projekt potrzebuje osoby, która nim pokieruje. Bez tego trudno będzie osiągnąć dobre rezultaty, budować relację z klientami i angażować ich w rozmowę. Wyznacz w zespole osobę, która choć trochę zna się na prowadzeniu profili społecznościowych lub jest w nich aktywna i wie na czym polega obecność marek w tych serwisach.
Dobrze, aby osoba ta umiała robić apetyczne zdjęcia, miała ciekawe pomysły i, co najważniejsze, chęć do zajęcia się tym zadaniem.
W sieci jest wiele bezpłatnych programów do obróbki grafik, tworzenia krókich filmików, jak i do planowania postów. Stąd też, jeśli promocja restauracji w social mediach będzie prowadzona w ramach własnego zespołu to koszty będą dotyczyły głównie płatnej promocji postów w celu zwiększenia ich zasięgu (aby dotarły do jak największej liczby osób).
Nie pomijaj tej możliwości reklamy restauracji – dzięki płatnym reklamom na Facebooku możesz dotrzeć do ściśle określonej grupy osób, w konkretnej lokalizacji i o konkretnych zainteresowaniach.
Języki i sposób w jakim będziesz pisał posty jest uzależniony od Twojej grupy docelowej – czyli klientów i potencjalnych klientów. Bądź w tym konsekwentny. Bądź też systematyczny i publikuj posty w miarę regularnie – nie za często, ale i nie raz na 2 tygodnie.
Ułatwi Ci to zrobienie harmonogramu postów, wypisanie pomysłów na treści, a nawet ich późniejsze zaplanowanie z automatyczną publikacją w Creatorze treści na Facebooku.
Założenie konta na Facebooku czy Instagramie to pierwszy krok. Drugim krokiem jest uzupełnienie go o najważniejsze informacje, m.in. w takie jak godziny otwarcia, dane kontaktowe, zdjęcie profilowe z logo restauracji oraz menu. Dodaj też informacje o zamówieniach z dostawą oraz o rezerwacji stolika (jeśli to umożliwiasz).
Dbaj też o aktualność tych informacji i nie wprowadzaj klientów w błąd.
Media społecznościowe służą do obustronnej komunikacji. Nie chodzi o samo publikowanie postów, ale także o konwersację. Inspiruj fanów angażując ich w dyskusję, zawsze odpowiadaj na komentarze oraz zapytania w wiadomościach prywatnych. Rób to w miarę szybko, nie każ czekać na Twoją odpowiedź kilkanaście godzin.
Bądź też miły i pamiętaj: “klient ma zawsze rację, nawet jak jej nie ma ;)”. W sytuacji, gdy klient będzie bardzo narzekał i źle pisał o Tobie, nie wchodź w przepychanki. Poproś o wiadomość na messengerze i postaraj się załagodzić sytuację oraz dowiedzieć się dokładnie czemu jest niezadowolony. Możesz także zaproponować mu voucher na kolejne zamówienie, bo kto nie lubi prezentów?
Piękne i apetyczne zdjęcia to podstawa, najlepiej jak byłyby zrobione w Twojej restauracji. Zdjęcia z banków zdjęć to nie najlepszy pomysł. Klienci, będą chcieli otrzymać takie samo danie, jak widać na zdjęciu, dlatego pokaż im co oferujesz w menu.
Nie musisz być zawodowym fotografem z profesjonalnym sprzętem – obecnie smartfony robią naprawdę świetne zdjęcia. Zadbaj jednak o dobre, naturalne światło, apetyczne ułożenie dania na talerzu i delikatne podkręcenie kolorów w jakimś darmowym programie lub aplikacji, np. Canva, Snapseed czy Gimp.
Gdy Twój klient udostępni post, zdjęcie lub stories z pozytywną opinią oznaczając profil Twojej restauracji to podziękuj mu za to, a także udostępnij jego publikację u siebie. To będzie mały dowód wdzięczności, a także pokaże innym, że inni są zadowoleni z Twoich potraw i obsługi.
Twórz ciekawe, zabawne i angażujące treści. Sprawdzaj co działa na Twoich odbiorców, zobacz co publikują inne restauracje i inspiruj się. Możesz organizować konkursy zachęcające do wrzucania zdjęć z daniami z Twojego lokalu lub tworzyć grafiki z pytaniem co bardziej lubią Twoi klienci. Więcej inspiracji na posty znajdziesz w naszym poprzednim wpisie “Jak dotrzeć do nowych klientów – marketing restauracji cz.II”.
Hashtagi to słowa lub frazy bez spacji poprzedzone znakiem #. Mają one na celu grupowanie podobnych tematycznie postów i zdjęć oraz ułatwiają ich odnalezienie.
Ponadto na Instagramie można także obserwować konkretne hashtagi przez co zdjęcia nimi oznaczone pojawią się w strumieniu zdjęć na stronie głównej aplikacji.
O czym pamiętać stosując hashtagi:
– wybierz hashtagi odpowiednie dla Twojej komunikacji. Przykładowo publikując zdjęcie zupy pomidorowej nie użyjesz raczej hashtagu #pizza. Dobrze zrobić sobie bazę popularnych i przydatnych dla Ciebie hashtagów i z nich korzystać.
– nie używaj spacji w hashtagach składających się z kilku słów, muszą one być pisane ciągiem np. pizzeriawarszawa,
– nie stosuj w hashtagah znaków specjalnych i interpunkcyjnych, jak np. ?, $ czy kropki,
– pamiętaj o znaku # przed tagowanym słowem,
– uważaj na zablokowane przez Instagram hashtagi, gdyż ograniczają one zasięg posta. Zwykle są to hashtagi dotyczące pornografii, rasizmu i innych kontrowersyjnych tematów. Jak sprawdzić, które hashtagi są zbanowane? Polecamy ten artykuł,
– w zależności od serwisu możesz użyć tylko określoną liczbę hashtagów (można mniej, ale nie więcej). Na Instagramie jest to 30 hashtagów, na Twitterze liczba nie jest określona, ale rekomenduje się nie więcej niż 2 hashtagi, a na Facebooku lepiej nie używać hashtagów, bo ograniczają one zasięg postów!
Samo posiadanie profilu społecznościowego nie wystarczy. Musisz tam być aktywny. Co to oznacza?
Po pierwsze, wcześniej wspomniane odpowiadanie na zapytania w wiadomościach prywatnych i na komentarze.
Po drugie regularne publikowanie postów, zdjęć i treści angażujących fanów, np. konkursów.
Nie przesadzaj jednak z tą aktywnością, bo nie tylko możesz stracić fanów, którzy będą zmęczeni zbyt dużą liczbą Twoich postów, ale także możesz utracić konto lub być czasowo zablokowany.
Przykładowo na Instagramie możesz dostać zbanowany jeśli zbyt szybko lajkujesz i komentujesz zdjęcia, a także, gdy zyskujesz dużą liczbę obserwujących w krótkim czasie (ok. 600-700 na dobę).
W przypadku mediów społecznościowych liczba fanów i obserwujących ma mniejsze znaczenie niż ich jakość. Lepiej mieć mniej fanów, ale takich, którzy faktycznie są w Twojej grupie docelowej i będą zainteresowani treściami od Ciebie. Duża liczba przypadkowych osób sprawi, że Twoje zasięgi będą rozłożone także na nich i zamiast zyskać tylko stracisz.
Kupując fanów możesz również zostać zablokowany, bo jak wspomnieliśmy wcześniej, szybko przybywa Ci fanów, a to już wygląda podejrzanie. Często są to też fikcyjne konta, stworzone właśnie w celu ich sprzedaży.
Mamy nadzieję, że przekonaliśmy Cię do aktywnego prowadzenia kont w mediach społecznościowych. Co prawda wymagają one zaangażowania i czasu, ale inwestycja może się szybko zwrócić. Pamiętaj, jesteś tam dla klienta, bądź aktywny, pomocny i nie wprowadzaj go w błąd nieaktualnymi informacjami.
Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci dostarczyć zamówienia do Twoich klientów.
Możesz to zrobić bez żadnych zobowiązań:
– dzwoniąc na nr 505546723
– pisząc wiadomość na kontakt@deligoo.pl